Wednesday, July 8, 2009

.: kawan,,teman,,sahabat :.

kawan2 itu bukan macam main FUTSAL.
Mula-mula kejar... sudah dapat sepak...

kawan2 itu bukan macam main SKATE.
Mula-mula gosok... lepas itu pijak...

kawan2 itu bukan macam main RAGBI.
Mula-mula tangkap... sudah dapat tendang...

kawan2 itu bukannya macam PAMPERS...
sudah pakai, buang...

kawan2 itu bukannya macam BARANG KEMAS.
Waktu baru beli pakai... sudah sengkek gadai...



kawan2 itu bukan macam KERETA.
Rosak sedikit, jual... ambil kereta baru...

Cool kawan2 itu bukan macam CHIPSMORE....
sekejap ada , sekejap tak ada ...

9) kawan2 itu bukan macam BANK.
Bila sudah tak ada duit, pergi dekat sana ambil...


Walau apa pun tanggapan orang tentang kawan...
bagi
saya, kawan itu penting.

Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis,
sedih, berduka dan sebagainya.

Kawan yang sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara.

Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kepada kawan-2nya.. Smile


Mungkin ramai yang tidak melihat istilah kawan, sahabat dan teman dengan lebih dekat. Sebenarnya memang terlalu banyak perbezaan dalam hidup kita mengenai ketiga-tiga golongan ini. Jika dihayati sirah junjungan nabi Muhammad S.A.W, kita akan terjumpa istilah seperti ini kecuali istilah kawan. Sahabat misalnya merupakan orang yang rapat dengan Rasulullah s.a.w. Sanggup menggadai nyawa demi sahabat2 yang lainnya. Rasanya tidak perlu diungkapkan lagi bagaimana ketabahan hati para sahaabat memperjuangkan agama dan bagaimana erat tautan kasih sayang antara mereka. Manakala Teman pula dalam hidup Rasulullah s.a.w merupakan insan yang paling disayangi Baginda iaitu para isterinya. Sanggup bersama Baginda walaupun dalam kesusahan dan keperitan.

2 comments:

Cik Pelangi said...

wee~~ ada gmbar saye d ctu~~
ngeee

kadang2 aku maybe annoy.
kadang2 aku maybe sengal.
kadang2 aku maybe keji.
kadang2 aku maybe menyakitkan hati..
maka tenangkan aku,
bersabarlah dgnku..
kerana aku dalam mencuba untuk menjadi insan yang d panggil sahabat~

yosh!!~ arigato~

azim1706 said...

hehe..jgn riso..ku sabo2..
buat yg tersenarai dalam gmbo,,mereka antare yg terbaik~haha